Järnvägsmuseet

Oavsett om man är intresserad av tåg eller inte bjuder järnvägsmuséet på en trevlig dag för alla i familjen utan att det behöver kosta allt för mycket. Här kan de allra minsta leka med modelltåg medan de äldre kan klättra omkring på de gamla tågen som visar hur utvecklingen gått framåt från årtionde till årtionde. Utställningshallarna är välbesökta och framförallt under sommarhalvåret.

Utställningar

Sveriges_järnvägsmuseum_skyltGävles Järnvägsmuseum består av 6 hallar som tar besökarna med på en historisk resa från att den första rälsen började byggas i Sverige till utvecklingen av dagens X2000 tåg. Den första hallen visar tåg från början av 1800-talet och heter ”1800-1855 Vad ska vi med järnväg till”. Just den frågan var det många som ställde när järnvägen mycket sakta började byggas upp under början av detta århundrande. Diskussionerna var hårda i riksdagen om detta och det slutade med att staten bestämde sig för att bygga tågräls mellan Stockholm-Göteborg samt Stockholm-Malmö.

I hall två (1856-1869 Sverige på spåret) går det att se de modernaste loken som fanns på den tiden. De köptes in från England och Tyskland för att dra tågen på de nybyggda stambanorna. När det gäller denna tidsepok är järnvägsmuseet ensamma om i världen att erbjuda besökarna att se så många detaljar och saker kopplade till järnvägens historia.

Nästa steg i järnvägens utveckling går att se i hall tre (1870-1889 Plysch, tofsar och champagne). Nu har järnvägen tagit steget in i finrummet och det är nästintill en järnvägshysteri. Hela järnvägsnätet byggdes ut i snabb takt och fördubblades på mindre än 20 år. Privata aktörer såg även möjlighet att tjäna pengar på detta och byggde egna banor som kopplades ihop i s.k. järnvägsknutar. Detta resulterade i att dessa, från början små städer, snabbt växte till handelscentrum och stora centralorter.

Hall 4 (1890-1919 Störst, snabbast och starkast) representerar en tid i Sverige så utvecklingen gick mycket snabbt tack vare industrialiseringen där tågtrafiken fyllde en stor roll. Nu blev allt större, snabbare och starkare. Ekonomins hjul var i rullning.

Från 1920 talet (1920-1939 Kraft från ovan) kom tågen att få sin kraft allt mer från el än från kol. Det var revolutionerande och förändrade en hel del för tågtrafiken. Det blev inte bara enklare och renare utan förändrade även den framtida tekniska utvecklingen.

Den sista hallen handlar om tågens nutid med X2000 och kommande framtid för tågtrafiken i Sverige.

Specialprogram

Utöver de utställningar som alltid erbjuds till besökarna anordnar järnvägsmuseet speciella program vid längre skollov samt enstaka helger. På höstlovet för skolorna brukar de t.ex. anordna mer barnvänliga aktiveter. År 2013 kallade de denna vecka för spöklovsvecka och erbjöd alla möjliga läskiga och obehagliga upplevelser både för de mindre och för de större barnen. Bland annat höglösning av spökhistorier, spökjakt och självklart spöktåg.

Järnvägsmuséet i korthet

Entré: 50kr för vuxna. Fri entré för barn (upp till och med 19 år)

Öppettider: Järnvägsmuséet har olika öppettider på sommar respektive vinterhalvåret. Dessa kan även förändras säsong till säsong. September 2013 – Maj 2014 har de öppet 10.00-16.00.

Adress: Rälsgatan 1, Gävle